پتانسیل بازسازی شگفت آور پانکراس

20 اوت 2014- بر اساس یافته های جدید بدست آمده از برنامه ی ملی تحقیقاتی "سلولهای بنیادی و احیاء پزشکی" (NFP63)که بروی موش انجام گردید، دانشمندان نتیجه گیری نمودند که لوزالمعده  تا قبل از بلوغ سازگاری بیشتری داشته و دارای پتانسیل ترمیم  خود می باشد.

 حدود 40 هزار نفر تنها درسوئیس از دیابت نوع 1 رنج می برند. این بیماری به دلیل از دست رفتن سلولهای بتا در پانکراس اتفاق می افتد این سلولها هورمون انسولین را که برای تنظیم استفاده ی بدن از گلوکز ضروری است، تولید می کنند. از آنجائیکه سلولهای بتا مجدداً تولید نمی شوند دانشمندان بطور سنتی فرض کردند که از دست رفتن  این سلولها غیر قابل بازگشت است و در حقیقت  بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نیازمند تزریق انسولین برای ادامه ی زندگی خود هستند.

چهار سال قبل، این  گروه از محققین از دانشگاه ژنو به این فرض مشکوک شدند زیرا آنها مشاهده کردند تعداد کمی از سلولهای آلفا در پانکراس موشهای دیابتی که دچار دستکاری ژنتیکی شده بودند تبدیل  به سلولهای بتا می شوند.

سلولهای آلفا بطور طبیعی هورمون بالا برنده ی قندخون یعنی گلوکاگون را تولید می کنند اما این سلولها درموشهای دیابتی به جای گلوکاگون شروع به تولید انسولین می کنند.

تیم دکتر Pedro Herreraهم اکنون دومین  کشف خود را در مجله ی  Natureمنتشر نمود. آنها اعلام کردند لوزالمعده موش قبل ازبلوع قادر است سلولهای بتا از دست رفته را جبران کند.

دکتر Herreraمی گوید: این کار با مکانیسمی انجام می شود که تاکنون ناشناخته مانده بود. در این فرآیند سلولهای دلتا (تولید کننده ی سوماتوستاتین ، هورمون دیگر پانکراس) به وضعیت سلولهای پیش ساز باز می گردند  که دارای قدرت تکثیر و بازسازی جمعیت سلولی بتا و دلتا هستند.

برخلاف تبدیل سلولهای آلفا  که تنها کسر کوچکی از سلولهای آلفا را شامل می شود این مکانیزم جدید که در آن سرنوشت سلولهای دلتا تغییر می کند راه کارآمدتری برای جبران سلولهای بتا است و نتیجه ی آن بهبود دیابت است. با این حال سلولهای آلفا می توانند تغییر برنامه داده و به تولید انسولین در موشهای مسن بپردازند. در حالیکه  توانایی تبدیل سلولهای  دلتا به سلولهای پیش ساز برای جبران  کمبود سلولهای بتا محدود بوده و تنها قبل از بلوغ اتفاق می افتد.

اگر چه گروه دکتر Herreraبروی تطبیق پذیری سلولهای پانکراس درموش سوری تحقیق کرده اند اما مشاهدات  متعددی دربیماران  دیابتی نشان می دهد که پانکراس انسان نیز قادر به تغییر و تحول است.

دکتر Herreraمی گوید: این مکانیزم جدید نشان می دهد که پانکراس دارای قابلیت  تغییر وتحولی  بیش از آنچه که ما تصور می کردیم، هست حداقل دردوران کودکی دارای  پتانسیل بیشتری برای ترمیم خود می باشد. هنوز راهی طولانی برای بهره مندی  از یافته های  این  تحقیق  برای بیماران  دیابتی پیش روی دانشمندان  است اما این  کشف که سلولهای دلتا دارای درجه ی بالایی از تغییر پذیری (نسبت به آنچه سابقاٌ تصور می شد) هستند می تواند  بر مداخلات درمانی تأثیر گذارد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/281196.php